Wanneer je kiest voor Sanum kies je voor transparantie

We zijn experts in webdesign, SEO, e-commerce, branding & internetmarketing diensten.

 
Contact
Post adres

Zinkstraat 24, 4823AD Breda

Enail

info@sanumwebdesign.nl

Telefoon

076 204 5313

Whats app

076 204 5313

Met Lokale SEO klanten winnen

Met het zweet op uw voorhoofd bent u eindelijk begonnen met het implementeren van een SEO-strategie voor uw bedrijf. Of misschien loopt uw ​​SEO-strategie goed, maar benut u deze nog niet optimaal. Loopt u voor of achter op uw concurrentie? Met lokale SEO zorg je ervoor dat je het maximale uit SEO haalt.

Lokale SEO werkt. Met een slimme strategie win je in zoekmachines. Het is niet geschikt voor alle bedrijven. In deze blogpost willen we je meer vertellen over wat lokale (of lokale) SEO is, welk bedrijf er geschikt voor is en hoe het verschilt van ‘gewone’ SEO. Hiermee geven we je een doekje om je zweet af te vegen, zodat je met vertrouwen aan je strategie kunt beginnen.

Eerst iets over SEO in het algemeen. Voordat we dieper ingaan op lokale SEO, laten we het eerst hebben over SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en zorgt ervoor dat u meer (organische) bezoekers naar uw website trekt. Dus niet via reclame. We zetten de biografie vrijwillig tussen haakjes omdat deze uiteindelijk kan bijdragen aan de kwaliteit van uw advertenties. Want hoe relevanter de content die je presenteert aan je doelgroep, hoe meer Google je daarvoor zal belonen. Dit zie je onder andere ook terug in je advertentiekosten.

Kortom, het antwoord op de vraag van de onderzoeker is hoe je SEO moet omschrijven. Door uit te zoeken waar bezoekers naar zoeken en hen daar vervolgens informatie over te geven, kortom: wat SEO betekent.

Wat is lokale SEO?

Local SEO, oftewel lokale SEO, speelt in op specifieke behoeften in de regio. Dit kan variëren van “restaurants in de buurt” tot “taxi in Venlo”. Lokale SEO is interessant voor bedrijven die fysiek in een bepaalde stad gevestigd zijn, of voor dienstverleners (online) die een specifiek stroomgebied hebben. Daarom werk je aan je lokale vindbaarheid.

Waar je bij reguliere SEO bijvoorbeeld focust op de zoekterm ‘heerlijke restaurants’, richt je je bij lokale SEO op de zoekterm ‘restaurants in Breda ’. Zoektermen van bezoekers worden steeds specifieker (langere termen met specifieke vereisten noemen we ook wel long tail zoektermen, daar praten we later meer over), dus we zagen een toename van lokale zoektermen. In Nederland wordt bijvoorbeeld gemiddeld 320 keer per maand gezocht op de term ‘heerlijk restaurant’, terwijl op de term ‘restaurant Rotterdam’ bijna 50.000 keer per maand wordt gezocht! Steeds specifieker zoekvolume.

Waarom aan uw lokalisatie werken?

Goed om al deze SEO-dingen te horen, ik hoor dat je hetzelfde denkt. Waarom zou ik dit überhaupt toevoegen? Ik heb het behoorlijk druk met mijn dagelijkse werk. Lokale SEO heeft veel voordelen ten opzichte van uw tientallen technieken, die we graag willen uitleggen. Lokale SEO-zoekopdrachten schieten omhoog

Het mobiele zoekverkeer is in de loop der jaren gegroeid en overtreft het zoekverkeer op desktops. Na een dagje winkelen in Rotterdam besluit je een hapje te gaan eten. Je haalt je telefoon uit je zak en zoekt een restaurant in Rotterdam.

Vroeger plande je je dag en zocht je van tevoren uit waar je ging eten of vroeg je vrienden en familie om aanbevelingen. Omdat je nu lokaal kunt zoeken, zou het aantal lokale zoekopdrachten ook redelijk moeten toenemen. Uit onderzoek van Google blijkt dat 50% van de zoekers een dag na een lokale zoekopdracht een fysieke locatie bezoekt, en volgens BrightLocal wordt 46% van de zoekopdrachten lokaal gedaan.

De opkomst van gesproken zoekopdrachten

“Oké Google, laten we naar het dichtstbijzijnde tankstation gaan”. Gesproken zoekopdrachten worden steeds populairder. Hoewel de aanpassing aan andere landen in Nederland langzamer gaat dan in andere landen, zien we een duidelijke toename van dit zoekgedrag. De implementatie van de Google Assistent in het Nederlands maakt het communiceren met je smartphone steeds makkelijker. Je zit in je auto en merkt dat de brandstofmeter sneller daalt dan de daling van de aandelenmarkt aan het begin van de halocrisis. Tijd om te tanken. Omdat je aan het rijden bent, kun je niet handmatig naar tankstations zoeken, en gesproken zoekopdrachten bieden de oplossing. En raad eens welk tankstation als eerste verschijnt? Tankstations werken op lokale online zichtbaarheid. Je wordt meer gezien in jouw omgeving

De kans is groot dat uw concurrenten de voordelen van lokale SEO nog niet hebben ontdekt. De visvijvers bij jou in de buurt zijn kleiner, waardoor je binnen relatief korte tijd op lokale SEO-zoektermen verschijnt.

De concurrentie is veel zwakker

Sowieso is de concurrentie lager als het om lokale SEO gaat, omdat je niet met heel Nederland concurreert maar alleen met aanbieders in dezelfde regio. Omdat het concurrentieniveau veel lager is, heb je vrijwel volledige controle.

Je richt je op een specifieke doelgroep

Persoon A zoekt een “goed restaurant” in Rotterdam. Deze persoon typt een zoekterm in en met jouw restaurant in Venlo domineer jij de toppositie in de zoekmachines. Daar is niets mis mee, maar de kans is klein dat hij automatisch in de auto springt om bij jou te komen eten.

Persoon B zoekt naar “restaurants in Venlo” en jouw restaurant komt ook bovenaan de zoekmachine te staan. Wie denk je dat het meest waarschijnlijk bij je komt eten?

Persoon B natuurlijk! Uw resultaten zijn relevanter voor het zoekgedrag van uw bezoekers, wat een hogere intentie betekent om met u te dineren. Daarom domineert lokale SEO niet alleen met de nummer 1-positie in zoekmachines, maar is het vooral zeer relevant. Wij leggen stap voor stap uit hoe je dat doet. 

Tips om zoekmachines te winnen met lokale SEO

Maak jij op de juiste manier gebruik van lokale SEO? Dan wint u aan geloofwaardigheid en reputatie in de zoekmachines, neemt uw positie op natuurlijke wijze toe en krijgt u direct meer bezoekers naar uw website of bezoeken als het een fysieke locatie is. Wij helpen u de onderstaande tips op te volgen.

Maak uw website SEO-vriendelijk

De eerste stap is een SEO-geoptimaliseerde website. Als het gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te lezen is voor bezoekers, worden ze door Google gewaardeerd. Denk aan paginasnelheid van 2 seconden, geoptimaliseerd voor mobiel en SSL-certificaat. Met onze SEO-audit kijken we wat er verbeterd kan worden en geven we u het juiste advies.

Kies een mobielgerichte site

Mobielvriendelijkheid is erg belangrijk, vooral als het gaat om lokale SEO. De meeste van dit soort zoekopdrachten zijn afkomstig van smartphones. Je wilt je bezoekers dus ook op mobiele apparaten de best mogelijke ervaring geven. Heeft u ooit gedacht aan een mobielgerichte website? Vervolgens begin je bij het ontwerp en de ontwikkeling vanaf de smartphone en concentreer je je vervolgens alleen op de desktop. Door hier precies op in te zetten, bied je smartphonegebruikers de ultieme mobiele ervaring. De kans is groot dat hij sneller converteert nadat hij lokale SEO heeft onderzocht.

Maak Google Mijn Bedrijf

maak een Google Mijn Bedrijf-account aan. Een kind wordt achtergelaten omdat veel ondernemers er nog geen account voor moeten aanmaken. Allereerst zorgt een Google Mijn Bedrijf-account voor meer zichtbaarheid wanneer (potentiële) klanten op uw bedrijfsnaam zoeken. Bovendien biedt dit account een Google Maps-vermelding. De locatie van een bekende zoeker die op Google naar een product of dienst ‘in de buurt’ zoekt? De kans is groot dat jouw organisatie of website in het zoekscherm verschijnt.

Heeft u veel vestigingen? U kunt vervolgens voor elke locatie één Google Mijn Bedrijf-locatie maken. Stel dat u een tandartspraktijk heeft met minimaal twee vestigingen in Breda . Wanneer een zoeker in Breda zoekt op ‘buurttandarts’, kunnen beide locaties getoond worden. Dat is winnen in de zoekmachines!

Begin met trefwoordonderzoek

Inhoud is koning! Wanneer u nergens op uw website vermeldt dat uw nagelsalon in Utrecht gevestigd is, is de kans groot dat u met deze term gevonden wordt in de zoekmachine. Maar voordat je erin duikt, wil je eerst weten op welke termen het meest wordt gezocht. Dit doe je met zoekwoordenonderzoek. Noem enkele lokale SEO-termen voor uw nagelsalon, zoals:

  • “Breda nagelsalon”
  • “Bredase nagelstyliste”
  • “Bredase-manicure”
  • “Bredase -manicure”
  • “Nagelsalon Breda Centraal”

Bekijk zoektermen die door andere concurrenten worden gebruikt, zoek synoniemen op in zoekmachines en gebruik de trefwoordplanner om u aanvullende suggesties te geven. Dit kan bijvoorbeeld met Google Ads Zoekwoordplanner of Ubersuggest. Weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact met ons op om een ​​trefwoordzoekopdracht te starten. 

Optimaliseer voor lange zoektermen

Na het doen van zoekwoordenonderzoek weet je dat er gemiddeld maandelijks op de term “nagelstudio Breda ” wordt gezocht en dat er zeer weinig concurrentie is voor deze zoekterm. Een echte overwinning! Dan wil je je site optimaliseren voor die termijn.

Optimalisatie doe je door krachtige landingspagina’s te schrijven. Het verschil zit hier in het type zoekterm. Hoe specifieker de term (“studio nail” of “nagelstudio Breda ”, hoe groter de kans op succes.) De zoekterm is niet een enkel woord of eventueel een hele zin als “waar kan ik een nagelstyliste vinden.” de beste van Breda ?” noemen we dit een lange zoekterm. Een korte, minder specifieke zoekterm noemen we een korte zoekterm (“nagelsalon”). Deze lange zoektermen hebben doorgaans minder concurrentie en een hogere koopintentie.

Optimaliseer uw zoekresultaten

Je hebt deze geweldige landingspagina geschreven voor jouw nagelsalon in Breda en hij is klaar voor gebruik. Vergeet niet ervoor te zorgen dat het ook uw potentiële klanten in zoekmachines aanspreekt. Hoe doe je dat? Door uw metadata te optimaliseren. Uw metadata zijn de samenvatting van uw pagina die zoekers zien in de resultaten van Google en omvatten de metatitel en metabeschrijving. Uw metatitel moet maximaal 70 tekens bevatten (inclusief spaties) en uw metabeschrijving ongeveer 155 tekens (inclusief spaties). Doe dit dan niet als een hele klus, maar pas er wel mee op. Het is de eerste indruk van uw bedrijf en u wilt dat deze lang meegaat. Hier zijn enkele tips voor het bijwerken:

  • Maak korte, pakkende krantenkoppen en stel tegenstrijdige of provocerende vragen
  • Je metabeschrijving is bedoeld om bezoekers te triggeren. Wat wil je dat hij doet nadat hij je resultaten heeft gelezen? Een afspraak maken, een website raadplegen of uw fysieke locatie bezoeken? Noem maar op!
  • Wist u dat uw metabeschrijving ook andere karakters kan bevatten? Voeg bijvoorbeeld een vinkje toe om het resultaat in het grijze blok  te markeren
  • Gebruik gestructureerde data (daarover later meer)
  • En bovenal:

neem de zoekterm (of de synoniemen ervan) op in zowel de titel als de beschrijving

Je kunt je metadata in WordPress CMS bewerken met plug-ins zoals de Yoast- of Rankmath-plug-in. Gebruik je een ander CMS of weet je niet hoe je moet bewerken? Aarzel niet om ons vrijblijvend uw vragen te stellen.

Voeg uw contactgegevens toe aan uw website

Wilt u lokaal gevonden worden, maar heeft u geen contactgegevens op de website? Ja, dat is een beetje lastig. Zorg dus voor een goede contactpagina met contactgegevens. Oh ja, wist je dat je via Google Maps (als je een locatie op Google Mijn Bedrijf hebt) je locatie kunt embedden op je website? Vervolgens kunt u een dynamische kaart van Google Maps met de exacte locatie van uw bedrijf op uw website weergeven.

Zoek uw locatie op Google Maps, selecteer ‘Delen’ en vervolgens ‘Kaart insluiten’. Je ziet dan het iframe dat je in de teksteditor of het HTML-gedeelte van het CMS gaat plaatsen. Hulp nodig? Wij helpen u graag!  

Route toevoegen

Bent u nog bezig met het optimaliseren van uw contactpagina, voeg dan direct routebeschrijvingen toe. Indien uw bedrijf in Tilburg gevestigd is, kunt u de routes vanuit Den Bosch en Breda volgen (“via afrit X op de A2, A58 en A27 bereikt u ons pand in 10 minuten”).

Gestructureerde gegevens

Klaar voor lokale zoekmachineoptimalisatie 2.0? Gebruik gestructureerde data! Gestructureerde data is een stukje code op uw website dat uw zoekresultaten aantrekkelijker maakt. Beoordeling op ster, receptkooktijd of kalender die verschijnt wanneer u naar evenementen in een specifieke stad zoekt:

dit zijn allemaal resultaten van gestructureerde data. Zo is uw evenement in Emmen ineens beter zichtbaar in zoekmachines. U kunt hiervoor verschillende plugins in WordPress downloaden of uw websitebouwer om meer informatie hierover vragen.

Zorg ervoor dat uw site wordt geïndexeerd via Search Console

Google indexeert (ook) snel nieuwe pagina’s voor haar zoekresultaten, maar soms heeft de zoekmachine extra hulp nodig. Je kunt het weggeven door je nieuwe pagina te indexeren via Search Console.

Search Console is een gratis tool van Google om de organische prestaties van uw pagina’s te visualiseren en te verbeteren. Nadat u uw domein heeft geverifieerd via Search Console, kunt u elke pagina op uw site indexeren. Is het geïndexeerd? Geweldig! Kunt u het (nog) niet vinden? Vraag dan een indexeringsverzoek aan.

Interne links

In de informele wereld zal uw bedrijf meer opvallen als er een bord boven uw deur hangt. Hetzelfde principe geldt voor de pagina’s op uw website. Door het plaatsen van interne links van en naar SEO-landingspagina’s wordt de vindbaarheid van beide pagina’s verbeterd. Wil je meer weten? Lees dan onze pagina waar wij het maken van links (intern) toelichten.

Maak backlinks

In de bovenstaande tips hebben we het gehad over interne links, maar je kunt ook links vanaf andere websites maken. Andere gebieden die voor u relevant zijn. Dit geldt voor alle vormen van SEO, maar zeker voor lokale SEO.

Heeft u een lokaal evenement in Groningen? Zorg dan dat je zichtbaar bent op Groningen en andere gerelateerde websites. Andere externe domeinen die u kunnen helpen uw lokale zichtbaarheid te vergroten, zoals indebuurt.nl, uitschijn.nl en de VVV-website.

Zichtbaarheid op sociale netwerken

Zorg ervoor dat je niet alleen op je eigen website, externe pagina’s en zoekmachines getoond wordt, maar ook op sociale netwerken! Ontdek waar jouw doelgroep zich bevindt en creëer een social media strategie voor die kanalen. Maar maak ook een account aan op andere kanalen.

Niet alle online marketingbureau’s  zijn het met deze tip eens, maar het is wel logisch. Als u op elk kanaal uw adres- en contactgegevens achterlaat, profiteert u van een grotere (lokale) online zichtbaarheid. Wees duidelijk over de kanalen waarop u actief bent, zodat gebruikers niet zonder succes contact met u proberen op te nemen via uw inactieve account. 

Opmerkingen

Zijn uw klanten tevreden over u? Vraag een beoordeling aan! U kunt hiervoor betaalde beoordelingsprogramma’s zoals Kiyoh, Trustpilot of Customer Telling gebruiken, maar u kunt ze ook geheel gratis verkrijgen via uw Google Mijn Bedrijf-account!

Ook uw klanten kunnen hier eenvoudig hun mening over geven. Hoe meer positieve recensies u heeft, hoe sneller u bovenaan de zoekmachines staat wanneer Google-gebruikers naar een fysieke locatie bij u in de buurt zoeken. En deze beoordelingen kunnen vervolgens eenvoudig in uw metadata worden geladen met behulp van gestructureerde gegevens. Winnen, winnen!

Deel lokale inhoud

Als makelaar bent u sponsor van de jaarlijkse dorpskermis. Dat wil je natuurlijk breed online meten. Toon foto’s van gesponsorde shirts op de tijdlijn van uw actieve sociale media-accounts en schrijf vervolgens een recensie over het evenement op uw website. Wilt u een autoriteit worden in uw plaats of dorp? Zorg dus dat je gezien wordt tussen de locals!

Neem contact op met een Expert!

Overtuigd of niet SanumWebdesign helpt u beter gevonden te worden. Heeft u hulp nodig bij het bouwen van een lokale SEO-strategie of het implementeren van één of meerdere tips? Wij helpen u graag! Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking en om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.